onsdag 4 februari 2009

Rallylydnad


Lessie
Hej hopp!
Idag har vi varit i boulehallen och tränat rallylydnad. Alaja tycker att det är väldigt roligt att träna och hon är riktigt duktig, bara matte har koll på sitt targetfinger. Det lutar nog åt en fortsättningskurs i rallylydnad i sommar. Matte tycker också att rallylydnad är superkul!

Vi körde också platsliggning tillsammans med de andra hundarna fast vi körde faktiskt "sitt o stanna kvar". Alaja var så duktig som satt kvar hela tiden och inte reste sig ens när matte kom tillbaka och belönade med den innestående frukosten.
Jag körde också rallylydnadsmomenten där hunden ska sitta eller ligga och föraren ska gå runt hunden. Alaja var hur säker som helst på det. Jag kunde gå hur många varav som helst och hon satt eller låg kvar, trots den stora störningen av hundar och människor som gick omkring och en del hundskall! Hurra vad bra!!!!
Vi turades också om att gå runt och hälsa på varandra och att hundarna skulle sitta passiva och det gick också väldigt bra. Visserligen så reste hon sig när favoriten Kerstin kom fram men när matte begärde sitt igen så fixade hon det också.
Ann o Troja följde med oss hem efter träningen och vi körde lite olika klickerövningar.
Troja klickades in på targetstickan och det gick fort måste jag säga. Hon har mycket motor och vill få sina godisar fort, så hon bjuder gärna till med alla möjliga konster hon kan.

Lessie var så duktig när jag skulle lära henne att backa. Hon håller också kontakten bra nu tycker jag. Jag kunde till och med gå runt henne varv på varv när hon både satt och låg.
Lessie är så innerligt vänlig och vill verkligen göra allt hon kan för att alla ska förstå det. Jag tror att hennes stress och osäkerhet kommer i konkurensen med mina andra hundar.
Jag hoppas verkligen att jag hittat det rätta sättet så att hon ska få en bra självkänsla! Vi ska jobba hårt med hennes fokus och självkänsla i form av passivitets, stadgaträning. Jag ska få henne att förstå att hon är bra som hon är!
Jag vill så innerligt att alla mina "rallybrudar" ska må så bra det bara går! Lessie fyller ju 2 år på Söndag så det finns en chans att hon mognar på sig med åren och får en bättre självkänsla.
Kanske dagens lycka i träningen berodde på min fina tröja som jag hade på mig!? På bröstet står det: -Har du världens bästa hund? På ryggen står det: -Jag också!

God Natt! / Marina & Co

1 kommentar:

  1. Heja Heja!!
    Vad ni är duktiga, backa har vi inte på programmet, men vi sitter, ligger bra när matte traskar runt, så vi är stolta vi oxå!! Ha en bra helg, tyvärr kunde jag inte komma ifrån för att träffa dig på station. Men Mars, jag längtar...ska bli såååå trevligt.
    Kramizar från oss..

    SvaraRadera