fredag 27 februari 2009

Snöööööööööööö






Vi har massor med snö! 80 cm härlig pudersnö med strålande vårsol är inte helt fel. Hundarna busar för fullt när de kommer ut. Ibland så blir det så mycket bus så någon av dem blir kvar i djupsnö och nästan inte syns eller kommer loss.

Mellan bussvängarna så har det gått på som vanligt med både syträff, djurskyddsmöte, födelsedagskalas hos Evelina, Röda Korsmöte och hundträning. Det är roligt att det har blivit lite sytt då symaskinen får stå ensam allt för ofta. Mina nya bordstabletter med kossor ska förhoppningsvis snart vara färdiga. I somras så löste jag jättegamla hemvävda överlakan och örngott i linne med knypplad spets på en auktion. Jag har våndats länge men nu har jag beslutat att klippa sönder dem och sy gardiner till köket! Det gör ont i hjärtat att klippa sönder dem men som många sagt till mig -Är det bättre att de ligger oanvända o osedda i något skåp och förstörs!? Man vill ju få lite vårfint nu när solen tittar fram lite nu o då så jag hoppas att de gamla lakanen kommer att känna sig hemma i mitt kök!

I Onsdags så var det som vanligt hundträning. Jag var så duktig och tränade alla tre hundarna! Lessie är verkligen duktig på att hålla fokus nu. Det är roligt att det går så bra då jag tidigare gruvat lite för att ta tag i hennes stress. Jag har nu ganska bra koll på vad som stressar henne. Då Lessie är så vänlig och de andra hundarna tar för sig så väljer Lessie att vika sig. Hennes stress när vi åker bil har jag också löst nu och svaret är det samma -Tilda tar för sig i buren och brer ut sig och Lessie stressar upp sig för att hon är rädd att stöta sig med Tilda om hon ska lägga sig ner. När Lessie åker i sin gamla bur så är hon helt lugn och ligger ner o sover. Jag ska dela av buren i bilen så att de får var sin del.

Alaja är en underbar hund att träna!! När några andra slutat träna så tränade jag lite rally med Alaja. De hundar som fanns kvar känner Alaja väl så det skulle inte göra något om hon skulle smita till dem så kopplet åkte av och vi körde fritt följ, sitt o platsliggning med inkallning o störning av en prickig hund mitt på planen. En fantastisk känsla att få köra sin egen hund som om det vore lydnads SM!!! Hon har stenfokus och följer mig varje steg och i vilken riktning eller hastighet som helst, bara jag har mitt targetfinger på rätt ställe vill säga!

Jag har så beundrat vår träningskompis o instruktör Anne-Lie och hennes dvärgsnauzer Milou när de kör fritt följ. Det ser så härligt ut när hunden håller "magnetfokus" på föraren och det gör verkligen Milou! Jag har så önskat att få vara med om den känslan och nu är det gjort! Det var UNDERBART!!!! Numera bor Anne-Lie, Milou o Tin-Tin i Örnsköldsvik och håller hundkurser där genom sitt företag A-Ls hundliv. Vi saknar dem som bara den!!

Tilda fick också träna lite och det är sådan skillnad på mina hundar. Tilda är så liten o mild och går på som den förnäma hovdam som hennes förfäder en gång i tiden var.

Ann o Troja har varit hos oss och det är alltid trevligt. Vi har även varit hos Anns föräldrar och hälsat på dem och det är så mysigt att vara hos dem. Glada o goa människor kan man aldrig få för mycket av!!

Min bihåleinflammation har gjort sig till känna igen så nu har jag lovat mig själv att vara lite stilla under helgen. Det blir kanske lite sömnad, scrapp och hundträning i form av mattes tragglande cirkusskola.

Må så gott! Kramar / Marina & 16 tassar

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig "spriga allt som går i snön"-bild. Du har gjort ett jättebra jobb med dina hundar och jag håller absolut med om att Alaja har ett helt otroligt fokus på dig! Njuuut! Kram Jenny 6 Elba

    SvaraRadera
  2. Såå härligt dom verkar ha det, det dina. Visst var det nu i mars du skulle komma neröver? Vad säger du, ska vi dra söderut tillsammans?
    Kramizar från S-vall

    SvaraRadera
  3. Vi kommer till Hundens Hus nästa Fredag (13 Mars) Vi ska köra hårt i tre dagar med alla möjliga hundträningar och en massa teori. Superkul!!!

    Självklart så måste vi åka till Småland tillsammans!!

    Kraaaaaaaaaaaaaamar / Marina & Co

    SvaraRadera